09182663007 و 09185983418 مشتریان 09201498949 واتساپ 02128429884 اداری
۰

کاربرد سیستم VRR در تلویزیونهای جدید چیست؟

سحر حسینی 19 /مرداد/ 1400
کاربرد سیستم VRR در تلویزیونهای جدید چیست؟

این یکی از مخفف های بسیاری است که این روزها در مورد عملکرد تلویزیون مطرح است ، اما شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا مطمئن شوید که هنگام خرید یک تلویزیون گیمینگ جدید از اطلاع کامل برخوردار هستید - مخصوصاً اگر قصد دارید از آن برای بازی در Xbox Series X / Xbox Series S یا PS5 استفاده کنید.

VRR یا " variable refresh rate " ، همانطور که مشخص است ، یک ویژگی کلیدی برای گرفتن یک تصویر صاف و بدون مصنوعات در هنگام بازی است. اطمینان از تصویری تمیز برای بازی های آفلاین و رقابتی.

اما چگونه کار می کند و چقدر در واقع تفاوت ایجاد می کند؟ همه پاسخ ها را در راهنمای زیر خواهید یافت.

VRR چیست؟

وظیفه اصلی VRR از بین بردن پارگی صفحه هنگام بازی است. اشک ریختن نوعی اشکال بصری است ، جایی که تصویر روی تلویزیون شما قبل از ادامه مانند قبل در وسط قاب می لرزد. اما در واقع اینجا چه خبر است؟

پاره شدن صفحه زمانی اتفاق می افتد که تجدید تصویر تلویزیون با سرعت ارائه فریم های کنسول یا کارت گرافیک رایانه شما هماهنگ نباشد. در نهایت با یک تصویر روی صفحه ظاهر می شوید که برای مثال ، نیمه بالای صفحه یک فریم را نشان می دهد و پایین قاب بعدی را نشان می دهد.

این امر به این دلیل اتفاق می افتد که تلویزیون ها تمام تصویر صفحه خود را فورا تازه نمی کنند. درایور صفحه نمایش به سرعت صفحه را معمولاً از بالا به پایین اسکن می کند و وضعیت هر پیکسل را به روز می کند. این بسیار سریع اتفاق می افتد تا چشم ها و مغز ما متوجه شوند ، تا زمانی که باعث انحراف بصری شود.

هنگامی که برای مثال ، از تلویزیون 60 هرتز استفاده می کنید و میزان فریم بازی بین 45 تا 60 فریم بر ثانیه متغیر است ، اشک ریختن قابل توجه است. این امر به ویژه در بازی های سریع مانند تیراندازان اول شخص آشکار است. به سرعت در بازی بچرخید و تفاوت اطلاعات روی صفحه از یک فریم به فریم دیگر بسیار متفاوت است.

VRR با همگام سازی نرخ تازه سازی صفحه نمایش با خروجی کنسول ، این امر را حذف می کند. دیگر اشک نمی ریزید و هیچ عملکردی ندارید زیرا کنسول یا رایانه سرعت را تعیین می کند ، نه صفحه نمایش.

 

 

VRR از طریق HDMI 2.1

این مفهوم به معنی تطبیق صفحه نمایش با فریم های رندر شده  که چیز جدیدی نیست ، اما این فناوری اخیراً پیشرفت بسیاری کرده و بسیار قابل دسترس تر شده است.

VRR اکنون بخشی از استاندارد HDMI 2.1 است-که از eARC نیز پشتیبانی می کند-و یکی از ویژگی های کنسول های نسل بعدی Xbox Series X ، Series S و PS5 است.

همگام سازی فریم دیگر فقط مخصوص بازی های رایانه ای نیست - و VRR از وضوح تصویر تا 4K و نرخ فریم تا 120 فریم در ثانیه پشتیبانی می کند ، که سقف کنونی کنسول ها و محبوب ترین تلویزیون ها است.

VRR از طریق HDMI 2.1 یک استانداردسازی مهم این فرایند است ، زیرا قبل از آن ما باید به جای آن به G-Sync و FreeSync اعتماد کنیم. آنها تکنیک های اختصاصی Nvidia و AMD هستند و مدتها قبل از HDMI 2.1 وارد شده اند. به عنوان مثال ، در حالی که G-Sync را در تلویزیون های OLED LG دریافت می کنید  و آن نیز به اندازه VRR در تلویزیون های هوشمند رایج نیست.

 

چه نوع VRR موجود است؟

همانطور که همیشه به نظر می رسد ، شرکتهای سازنده همیشه در حال رقابت با یکدیگر برای برتری هستند.

 

VRR "استاندارد" ارائه شده از طریق HDMI و همچنین فناوری Adaptive Sync VESA برای مانیتورهای سازگار با DisplayPort وجود دارد. اما این واقعا نبردی بین AMD و NVidia بر سر پیاده سازی VRR آنها در FreeSync و G-Sync است.

هر دوی آنها قصد دارند یک کار را انجام دهند ، یعنی کاهش اشک ، تاخیر و لکنت زبان است و هر دو شرکت سطوح VRR را با ویژگی های مختلف ارائه می دهند.

 

 

اهمیت VRR  در انتخاب یک تلویزیون:

خرید تلویزیون جدید به معنای کلمات اختصاری است و اگر به دنبال بهترین تلویزیون بازی بوده اید ، مطمئناً "VRR" را به عنوان یک ویژگی ضروری مشاهده کرده اید. مخفف عبارت Variable Refresh Rate (نرخ متغیر تازه سازی) است ، اما در واقع برای بازی های شما به چه معناست؟ چگونه می دانید که تلویزیون دارای آن است و مهمتر از همه ، آیا واقعاً متوجه آن خواهید شد؟

وقتی مشغول بازی هستید ، نرخ فریم کاملاً به میزان کار پردازنده گرافیکی شما بستگی دارد. یک صحنه کوتاه از صحبت دو شخصیت بسیار متفاوت از دویدن روی پشت بام های شهر برفی وایکینگ ها است. این می تواند باعث تغییر مداوم نرخ فریم شود ، حتی اگر فقط چند فریم در ثانیه باشد - با این حال ، تلویزیون هنوز می خواهد فقط با سرعت تعیین شده تازه شود ، به این معنی که لحظه ای که کنسول یک فریم جدید ایجاد می کند و لحظه ای که تلویزیون می خواهد یکی را نمایش دهد ممکن است همان لحظه نباشد. آنها هماهنگ نیستند ، و این بدان معناست که ممکن است یک فریم جدید نیمه تمام را با فریم قدیمی مخلوط کنید.

تفاوت فرمتهای VRR:

متأسفانه فقط یک فرمت از نرخ تجدید متغیر وجود ندارد. VRR در حوزه بازی های رایانه ای آغاز شد ، جایی که دو تولید کننده کارت گرافیک - AMD و Nvidia - در نبردی ابدی برای برتری قفل شده اند و هر کدام دارای فرمت VRR مختص به خود هستند: AMD ها FreeSync و Nvidia G -Sync نامیده می شوند.

به طور گسترده اعتقاد بر این است که یک تلویزیون برای پشتیبانی از VRR از کنسول های بازی باید از Freesync یا G-Sync پشتیبانی کند ، اما در واقع اینطور نیست. این به این دلیل است که در مورد فرمت VRR سوم ، به نام HDMI Forum VRR ، یا حتی فقط HDMI VRR کمی صحبت شده است.

فرمت VRR بخشی از مشخصات HDMI 2.1 است و در تلویزیون ها نسبتاً کمی ظاهر می شود ، حتی در برخی از آنها که به طور رسمی فقط سوکت HDMI 2.0 دارند. همچنین شایان ذکر است که تلویزیونی که از HDMI 2.1 پشتیبانی می کند ، قطعاً از HDMI VRR پشتیبانی نمی کند.

نظرات و نقد و بررسی کاربران

برای این مطلب نظری ثبت نشده است

شما نیز خود را بیان کنید

نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی:
Email:
نظر:
Captcha